14 Juni 2005

1 hb Mei 2005: Komunisme di abad ke-21

[read original in English here]

Penyataan oleh Jawatankuasa Gerakan Internasionalis Revolusioner (CoRIM) pada waktu Hari Pemburuh Antarabangsa 2005. [terjemahan tak rasmi]


Dunia menggelegak dan mengeluh dengan ketidakpuashatian dan penentangan oleh rakyat. Melalui perang di Iraq dan ancaman perang-perang di Timur Tengah dan tempat lain, kuasa-kuasa imperialis, khususnya Amerika Syarikat (AS), tanpa harapan sedang cuba memperkukuhkan orde dunia baru dengan dia sendiri sebagai raja longgok. Darah menitik dari tangan-tangannya.

Ramai orang berasa fikir dalam-dalam, termarah sebab juang-juang jutaan untuk berhentikan perang sudah gagal. Penentangan berani tengah berlaku di tanah Iraq. Penuh sesal, penuh sakit, sasarannya bukan selalu imperialis punya tentera pendudukan dan penindasan atau pemerintahan reaksioner.

Pertama Mei adalah waktu mengukur letak kita dalam juang menumbangkan kelas-kelas memeras memerintah. Kita perlu dunia di mana kepentingan manusia dan bukan carian tak berkesudahan untuk faedah duduk di pusat masyarakat; di mana orang ramai tak tersembunyi lagi, kena tanggap sebagai haiwan penghela, tanpa kemungkinan yang mana berguna daya cipta supaya sesedarnya mengubah dunia dan mereka sendiri.

Rancangan penduniaan imperialisme AS jahat — satu dunia, satu kerajaan. Mereka tengah membebaskan gangguan penenteraan terhulus secara lebih besar daripada yang boleh dijadikan oleh kuasa-kuasa lain, supaya menguatkuasa dan bertubuh pemerasan terglobalisasi. Satu seri kemungkinan berwujud untuk rakyat dunia, dari kalah-kalah berbinasa ke maju-maju besar, termasuk revolusi di sebilangan negara. Hasilnya bergantung pada kita semua.

Kena gerak ke penentangan, angkatan-angkatan baru sudah mara ke depan. Mereka tanpa pengetahuan pencapaian-pencapaian kita dulu. Atau mereka hanya dengar jentera propaganda kelas pemerintah muntah, "Komunisme dah gagal".

Orang ramai perlu wawasan terang Marxisme-Leninisme-Maoisme (MLM) memimpin mereka dalam juang-juangnya. Mereka perlu pimpinan pelopor menggunakan ideologi ini dalam tiap-tiap negara, dan Internasional komunis baru supaya bantu lain-lain arus revolusi membentuk curahan seluruh dunia menentangi sistem kapitalis.

Seperti semua macam ilmu, MLM tak boleh tahan terpaku. Ia harus adalah alat berhidup dan berkembang yang boleh menganalisa hal-hal dan soal-soal baru. Ideologi komunis bermaju melalui proses bergelora. Fahaman-fahaman baru harus mengatasi inersi cara-cara lama melihat dunia, dan pendapatan-pendapatan betul dan tak betul harus diasingkan. Ide-ide dari pelbagai lapangan pengalaman manusia akan diuji dan dikembang lagi sedang dalam mengubah dunia. Seluruh proses ini berlambang dengan yang disebut komunis-komunis seperti "juang dua garis".

Ramai pemberontak-pemberontak dan pemimpi-pemimpi dulu terkorban supaya cuba mengubah masyarakat. Marx dan Engels telah berkembang fahaman berilmu perangai sistem kapitalis. Dalam Manifesto Parti Komunis mereka berseru memutus dengan hubungan-hubungan milik tradisional, hubungan-hubunguan kemasyarakatan yang berdasarkan hubungan-hubunguan milik itu, dan fikiran-fikiran dan peubuhan-penubuhan tradisional yang memperkukuhkan hubungan-hubunguan kemasyarakatan itu di seluruh dunia. Itulah intisari komunisme. Lenin dan Mao Zedong telah berkembang dan mempergunakan ilmu ini lagi.

Kemenangan-kemenangan besar dicapai selama Komun Paris, Revolusi Oktober di Rusia, dan Cina sosialis bawa pemimpinan Mao dengan Revolusi Budaya Proletarier Besar sebagai mercu pada 1960an dan '70an. Lompatan-lompatan ini dipunah oleh kuasa-kuasa reaksioner pada umumnya dan oleh berat ribuan tahun pemerasan kelas dan fikiran-fikiran dan penubuhan-penubuhan tradisional yang berkhidmat dan memperkukuhkannya. Kuasa-kuasa Maois seluruh dunia menganalisa coup d'etat tahun 1976 di Cina, dan berjalan ke depan, bersatu dan tubuhkan Gerakan Internasionalis Revolusioner (RIM), pusat lembaga kuasa-kuasa Maois dunia.

RIM sudah berseru pembicaraan dan perdebatan luas di dalam dan di luar anggota-anggotanya tentang isu-isu paling penting tersua revolusioner-revolusioner komunis hari ini, misalnya meringkaskan pengalaman menjalankan pemerintahan proletarier (USSR dan Cina), memahami dinamik-dinamik macamana sistem imperialis berlaku, menganalisa kemajuan-kemajuan kemasyarakat-ekonomian yang tengah berlaku di lain-lain negara dan memahami implikasinya untuk strategi revolusioner, dan soal-soal penting yang lain juga. Melalui proses ini RIM sendiri sudah dan akan berterusan terbaja dan dikuasai. Hari ini saudara-saudara kami di Nepal sudah melangkah besar sepanjang jalan juang mereka. Kaum miskin dan ditindas Nepal sudah menubuhkan mereka sendiri punya kekuasaan politik revolusioner di 80 peratus negara dan sedang guna daerah-daerah alas merah ini menyerang benteng-benteng musuh supaya merebut kekuasaan politik seluruh negara.

Komunisme tinggal harapan tunggal untuk manusia. Tapi hadapan tinggi ini hanya boleh dihasil melalui juang, juang keras, di tiap-tiap lapangan. Gerakan komunis antarabangsa sudah bawa ke depan ribuan pahlawan yang bergagah ketika tersua dengan pemenjaraan, penyiksaan, dan pembunuhan oleh musuh. Ia harus tunjuk keberanian sama pada pemeriksaan sendiri tanpa belas dan ketegasan ideologinya tinggal penuh hidup; berupaya memahami semakin dalam kerumitan subur masyarakat manusia dan juang kelas; dan berupaya hulur tangan kepada, belajar daripada, dan bersatu dengan jutaan orang lain selama berjuang segigihnya mendukung, mempergunakan, dan menawan hati orang-orang lain ke ideologi kemerdekaan.

Kami perlu bermaju lagi arah ke tujuan bina internasional komunis jenis baru, dan bersatu dengan semua kuasa-kuasa Maois yang benar di seluruh dunia dalam proses ini, dan menghulur tangan juga kepada aktivis-aktivis revolusioner yang belum tertawan hati ke kebenaran berbebas ideologi komunis.

Hari ini RIM bertegas mengimpal alat-alat berilmu MLM kami dengan air pasang baru revolusi.

2 Comments:

At 13 Juli, 2005 09:32, Anonymous Anonym said...

Who is the author of The Stalin Era?

 
At 14 Juli, 2005 20:02, Blogger ... said...

Anna Louise Strong.

Her book gets extra "street cred" because she was falsely accused of spying against USSR & sent to prison for a few years there. Her analysis is that Stalin era had big problems, but overall still good & was socialist. Book written in 1956, right after & in large degree response to Khrushchjov's key anti-Stalin speech.

 

Kommentar veröffentlichen

<< Home

Revolution newspaper The World Can't Wait! Drive Out The Bush Regime! A World To Win magazine A World To Win News Service